Skal du i gang med hjemmetræning? Sådan gør du!

Det kan virke uoverskueligt at komme i gang med sin første hjemmetræning. Det er måske især svært for mange, fordi man ikke får det ”sceneskift” derhjemme, som man får, når man går ned i et fitnesscenter. Derfor kommer her en række råd til, hvordan du kan få succes med hjemmetræning. Læs med her, og bliv inspireret!

Find din motivation – og rytme

Noget af det sværeste at finde, når man skal træne, er motivation. Du skal derfor tænke langsigtet, når du begynder på en hjemmetræning. Overvej, hvorfor det er du gerne vil træne, og set dig eventuelt et mål. Det kan være, at du gerne vil kunne tage 10 armbøjninger, det kan også være, du gerne vil kunne købe 10 kilometer uden pause – det er kun dig, der bestemmer det. Når du har fundet din motivation, skal du også finde din rytme. Det fungerer bedst for de fleste mennesker, hvis de har et tidspunkt på dagen, de skal træne på – så det fungerer sikkert også bedst for dig. Måske du finder ud af, at du træner bedst om morgenen – eller eftermiddagen?

Hav det rigtige udstyr

Det ærgerlige ved at træne hjemme frem for i fitness, er, at man ikke har de samme maskiner som i motionscentret. Du kan dog hjælpe dig selv godt på vej. Find en crosstrainer til hjemmet. Det er virkelig noget der vil kunne gøre meget for din egen træning. Det kan måske væe noget med en romaskine til hjemmebrug – og så har du to gode og effektive maskiner, du kan bruge til at træne!

Træn regelmæssigt

Hvis en træning skal have et udbytte, så skal den vedligeholdes. Det nytter ikke noget, at man bare en gang imellem løfter lidt vægte eller tager en halv time på romaskinen – der skal mere til end det – desværre. En god træningsrytme kræver også, at man holder sin træning ved lige – så sørg for, at du ikke kører død i det. Det er forskelligt, hvad der fungerer godt for den enkelte, så det er bare med at finde ud af, hvad der fungerer for dig.